ΒΙΤΑΜΙΝΗ Β3

VITAMIN B3
Βιταμίνη B3 (Νιασίνη). H νιασίνη συμβάλλει στην φυσιολογική λειτουργία του πεπτικού και του νευρικού συστήματος. Είναι μια από τις βιταμίνες του Β συμπλέγματος οι οποίες διαδραματίζουν έναν ουσιαστικό ρόλο στο μεταβολισμό. Πριν τον εμπλουτισμό του σιτου σε νιασίνη η εμφανισή της ήταν αρκετά συχνή. Πιό πρόσφατα, διαπιστώθηκε ότι ένα πρόδρομο στοιχείο της νιασίνης η αποκαλούμενη τρυπτοφάνη, (είναι αμινοξύ μια από τις δομικές ομάδες των πρωτεινών) μπορεί να μετατραπεί σε νιασίνη.
Το σώμα σας χρειάζεται νιασίνη για να παραγει δύο κρίσιμα ένζυμα που βοηθούν να απελευθερώσουν την ενέργεια υπό μορφή γλυκόζης από τα τρόφιμα που αφομοιώνετε. Αυτό συμβαίνει με τη βοήθεια του κύκλου Krebs - μια σύνθετη διαδικασία που πραγματοποιείται στα κύτταρα. Εμποδίζει επίσης την παραγωγή της χοληστερόλης στο σώμα, παίζοντας κατά συνέπεια έναν σημαντικό ρόλο στην παρεμπόδιση των καρδιακών παθήσεων.
Που βρίσκεται. Η νιασίνη εμφανίζεται φυσικά στους διάφορους τύπους φυτικών και ζωικών προϊόντων και προστίθεται επίσης σε πολλά τρόφιμα ως συμπλήρωμα. Οι καλύτερες πηγές είναι πρωτεϊνικές - πλούσια τρόφιμα, όπως τα αδύνατες κρέατα, τα ψάρια, τα πουλερικά, τα φυστίκια και τις ζύμες. Ο τόνος είναι μια άριστη πηγή νιασίνης. Αν και το γάλα και τα αυγά περιέχουν μικρές ποσότητες νιασίνης είναι εν τούτοις αρκετά πλούσια στο πρόδρομο της βιταμίνης, την τρυπτοφάνη. Για αυτόν τον λόγο, αυτά τα τρόφιμα μπορούν επίσης να μετρηθούν ως σημαντικές πηγές.Τα αραφινάριστα δημητριακά, όπως το ψωμί ολικής αλέσεως είναι επίσης σχετικά καλές πηγές.
Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη. Τουλάχιστον 15-18 mg την ημέρα.
Απορρόφηση. Το νικοτιναµίδιο και το νικοτινικό οξύ απορροφώνται από το δωδεκαδάκτυλο µε υποβοηθούµενη διάχυση (σε χαµηλές συγκεντρώσεις) και µε παθητική διάχυση (σε µεγάλες συγκεντρώσεις).
Αποθήκευση. Η µετατροπή της νιασίνης σε συνένζυµα γίνεται στους περισσότερους ιστούς.
Απώλεια - καταστροφή. Η νιασίνη είναι αξιοσηµείωτα σταθερή και ανθεκτική στη θερµότητα, τη µαγειρική παρασκευή και την αποθήκευση για λογικές χρονικές περιόδους.
Απέκκριση. Η απέκκριση συµβαίνει κυρίως µέσω των ούρων. Η νιασίνη εκκρίνεται και στο µητρικό γάλα.
Αλληλεπιδράσεις. Σε συνδυασµό µε φάρµακα για τη µείωση των λιπιδίων µπορεί να υπάρξει κίνδυνος για ραβδοµυόλυση και µυοπάθεια. Η συνδυασµένη θεραπεία απαιτεί προσεκτική παρακολούθηση. Η ανεπάρκεια, ή η περίσσεια µίας εκ των βιταµινών Β προκαλεί διαταραχές στο µεταβολισµό των άλλων.
Συμπτώματα έλλειψης. Η πιό συνηθισμένη αρρώστια από έλλεψη αυτής τής βιταμίνης είναι η πελάγρα, η οποία εμφανίζεται και από έλλειψη Β2, Β6 και φολικού οξέως. Τα πρώιµα συµπτώµατα είναι ακαθόριστα και µπορεί να περιλαµβάνουν µειωµένη όρεξη, απώλεια βάρους, γαστρεντερικές ενοχλήσεις, αδυναµία, ευερεθιστότητα και αδυναµία συγκέντρωσης. Τα συµπτώµατα της προχωρηµένης ανεπάρκειας περιλαµβάνουν ξηροστοµία, γλωσσίτιδα και στοµατίτιδα. Η πελλάγρα χαρακτηρίζεται από δερµατίτιδα (κυρίως στις περιοχές που εκτίθενται στον ήλιο), παράνοια (σύγχυση, αποπροσανατολισµό, αποπληξία και παραισθήσεις) και διάρροια.
Συμπτώματα υπερβολικής λήψης. Η νιασίνη όταν χορηγείται σε μεγάλες δόσεις πρέπει να χορηγείται με ιατρική συνταγή διότι η υπερδοσολογία μπορεί να προκαλέσει κατάθλιψη, ηπατική δυσλειτουργία έξαψη και πονοκεφάλους. Δόσεις 20-100 mg ημερησίως περιλαμβάνονται στα συμπληρώματα διατροφής . Δόσεις μεγαλύτερες από αυτές πρέπει να χορηγούνται με ιατρική συνταγή. Είναι προτιµότερο να αποφεύγονται µεγάλες δόσεις νιασίνης σε περιπτώσεις ουρικής αρθρίτιδας (µπορεί να αυξήσει τα επίπεδα ουρικού οξέος), στο πεπτικό έλκος (µπορεί να ενεργοποιήσει ένα έλκος) και στις ηπατικές παθήσεις (πιθανή επιδείνωση). Οι µεγάλες δόσεις θα πρέπει επίσης να χρησιµοποιούνται µε προσοχή στο σακχαρώδη διαβήτη. Τα συµπληρώµατα µε νικοτινικό οξύ δεν θα πρέπει να χρησιµοποιούνται για τη µείωση των επιπέδων χοληστερόλης χωρίς ιατρική έγκριση. 
Θεραπευτικές χρήσεις. Νιασίνη χορηγείται για θεραπεία πονοκεφάλων, αϋπνιών, παραισθήσεων, άνοιας και σπαστικής τρεμούλας, λόγω ακριβώς της έλλειψης αυτής της βιταμίνης.

Βιταμίνη Β3 ἢ Νιασίνη.
Συνιστ. ἡμερ. δόση.

3-20 mg
Τροφὲς
mg/100 gr.
Συκώτι
16
Σολωμὸς
13
Ψάρι, τόνος
12
Ψάρι, ξιφίας
11
γαλοπούλα
11
Κουνέλι
11
Μαγιὰ μπύρας
11
κοτόπουλο
8,2
Βασιλ. πολτὸς
8,2
Πίτουρα σταριοὺ
6
Ἡλιόσποροι
5,6
Σαρδέλες
5,4
Σουσάμι
5,4
Φυστίκια ἀράπικα
5
Μοσχάρι ψητὸ
4,2
Μανιτάρια
4,2
Ἀμύγδαλα
3,7
Γαρίδες
3,3
Μπακαλιάρος
3
Ἀρακὰς
2,9
Στρείδια
2,5
Χαρούπια
2,2
Φακές, Ρεβύθια
2
Πατάτες
1,7
Σπαράγγια
1,4
Σιτάρι, Σόγια
1,2
Ἀμύγδαλα
1
Μπιζέλια
0,9
Φασόλια
0,7
Φράουλες
0,6
Σπανάκι
0,5
Σταφίδες
0,5




Δεν υπάρχουν σχόλια: